Publicaties over toneel

Kritieken en essays

  • Weekbladen Accent en De Nieuwe Linie, wekelijkse kritieken (1968-1976).
  • Toneel Theatraal voor langere essays o.a.: over Antonin Artaud (1968), en over John Arden (1969).
  • De Gids o.a: over de toneelruimte: Ruimte voor Verbeelding, 1992.

Over eigen werk

  • Toneelspelen in de Tegenwoordige Tijd, 2e volledig herziene uitgave, IT&FB, Amsterdam, 2018
  • Real Time Acting für ein Theater der Gegenwärtigkeit, Spiel Zeit Raum, Schibri Verlag, 2014
  • Acting in Real Time, The University of Michigan Press, 2012
  • Toneelspelen in de Tegenwoordige Tijd – Veldboek voor het Vertellende Toneel, IT&FB, Amsterdam, 2002
  • Aus Anlass der Massnahme on Brecht’s didactic plays in Massnehmen, Theater der Zeit, Berlin, 1999.
  • Staying ahead of Brecht, Article in Brecht Yearbook 20, ed. by John Willett, The International Brecht Society, Wisconsin, 1998.
  • De Maatregel, Te Elfder Ure, Nijmegen, 1975.
  • Ook verschenen in R. Steinweg, Brechts Modell der Lehrstücke, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 1977.
it&fb.com
bol.com

Diversen

  • 1992-1994: Hoofdredacteur Toneel Theatraal.
    Voorzitter van de Jury van het Theater Festival.
    Jury-rapporten gepubliceerd in Vrij Nederland, als bijlage en programmakrant voor het Festival.
  • 1996: Pierre Bayle-prijs voor de theaterkritiek. Gedeelde prijs voor 10 jaar jury-rapporten van het Theater Festival.

Nieuws en komende activiteiten

Nieuwe Boeken!

  • Het Leugenlabyrint, roman, Prometheus, 2021

    EEN ONTROERENDE EN ONGEWONE OORLOGSROMAN OVER GEWONE JOODSE MENSEN EN HUN ONMOGELIJKE KEUZES

    ‘Den Haag, 9 mei 1940. Bert Meijer van Leer koopt nietsvermoedend een Zündapp motorfiets. Het zal zijn redding en zijn ondergang worden: op 10 mei valt het Duitse leger Nederland binnen. Emmeke, Berts zusje, viert juist op die dag haar verjaardag. Emmeke en Bert zijn joods, maar niet religieus. Bert heeft zich laten dopen en trouwt met de protestantse Lien. Emmeke is getrouwd met Joost, ook niet-joods en principieel antigodsdienstig. Ingrediënten voor een fatale keten van gebeurtenissen.
    Hun ‘gemengde huwelijken’ vrijwaren hen niet van de maatregelen die de Duitsers aan de joden opleggen: Ariërverklaring, registratie, Davidsster en, bij het niet opvolgen ervan, arrestatie, gevangenschap en deportatie.
    In Het Leugenlabyrinth is schrijver Paul Binnerts er getuige van hoe de schroef langzaam wordt aangedraaid. Steeds staan zijn personages voor beslissingen, waarvan alleen achteraf gezegd kan worden, dat het de verkeerde beslissingen waren. Hij is met ze begaan, maar meer dan ze gezelschap houden kan hij niet.’

    www.uitgeverijprometheus.nl
    www.bol.com

  • Toneelspelen in de Tegenwoordige Tijd, IT&FB, Amsterdam, 2018
    itfb.nl
    www.bol.com

Nieuwe Stukken!

  • Transit, 2015, Lost & Found, 2013, A Very (c) Old Case I + II, 2011

Workshops!

  • Workshop with Nancy Gabor: You’re Never Too Old to Play Westbeth Artist Residents Council WARC (westbeth.org) en Little Island (littleisland.org).
    PRESENTATIE tijdens opening van Little Island, New York, zomer 2021.