Alle stukken

Originele toneelstukken, bewerkingen van romans, en toneelstukken op basis van literaire en documentaire bronnen:

  • Transit, gebaseerd op de roman van Anna Seghers, Theater Willy Praml en Wu Wei Theater, Naxos-Halle, Frankfurt a.M. (tekst en regie), 2015.
  • Lost & Found, oorspronkelijk toneelstuk tgv de eerste verjaardag van orkaan Sandy (2012)
  • A Very (c) Old Case, Deel 1 en 2, twee stukken over de nooit opgeloste moorden op Adriaen van der Donck en Cornelis van Tienhoven, ten tijde van het bewind van de West Indische Compagnie over de vestiging Nieuw Amsterdam/Manhattan/ Nieuw Nederland.
    Readings van Deel 1 in LARK Theater, New York, 2011.
  • Mephisto, nieuwe bewerking van de roman van Klaus Mann, Hummelinck Stuurman, Amsterdam 2006. Het Theaterfestival, 2006.
  • Dezelfde Zee/Allein das Meer, naar de gelijknamige roman van Amos Oz, Neues Theater, Halle, Duitse vertaling van Eva Pieper 2005 (DE). Bekroond met selectie voor het Theatertreffen, Berlin, 2006.
  • Dezelfde Zee/The Same Sea, The Atelier Princeton University, op uitnodiging van Toni Morrison, Princeton 2004.
  • Black Box, naar de gelijknamige roman van Amos Oz, Southern Comfort/Hummelinck Stuurman, Amsterdam, 1999. Biennale Bonn, Neue Stücke aus Europa, Bonn 2000.
    Duitse vertaling van Monika Thé, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2000.
  • St. Louis Blues, origineel libretto voor opera van Chiel Meijering, over het laatste schip van de Hamburg-Amerika Lijn dat Duitsland verliet met aan boord 900 Joden. InDependance/Orkest De Ereprijs, Arnhem, 1995.
  • De Tijgerin, naar de roman van Walter Serner, Southern Comfort/Frascati, Amsterdam, 1990.
  • Het Balkon met de Groene Kakatoe, bewerking van de stukken van Jean Genet en Arthur Schnitzler, Theater van het Oosten, Arnhem, 1989.
  • Kassandra, naar de gelijknamige roman van Christa Wolf, Southern Comfort/Frascati, 1988.
  • März, naar de gelijknamige roman van Heinar Kipphardt, Southern Comfort/Baal, Amsterdam, 1988.
  • Verboden Reproductie, naar de roman Love Act van M.E. Austen, Southern Conmfort/Baal, Amsterdam 1987.
  • In het uiterste geval, origineel toneelstuk, De Kompaan, Amsterdam, 1987.
  • Kroniek van een aangekondigde dood, naar de gelijknamige novelle van Gabriel Garcia Marquez, Schlicksupp Teatertrupp, Frankfurt am Main, 1985.
  • Flametti, origineel stuk over de DADA-beweging op basis van documenten, poëzie en de gelijknamige roman van Hugo Ball, door collectief van regisseur en acteurs, Schlicksupp Teatertrupp, Frankfurt am Main/Rotterdam, 1983.
  • Hongerjaar (1566), origineel stuk op basis van historisch materiaal over de 80-jarige Oorlog, en de jaren daaraan voorafgaand. Theater Instituut Universiteit van Utrecht, tgv. 400 jaar Unie van Utrecht, 1978.
  • Figuren uit de eigentijdse geschiedenis, naar de roman Die Verlorene Ehre der Katharina Blum van Heinrich Böll, Theater Instituut Universiteit van Utrecht, 1977.
  • ‘You never see a headline about a breadline today’, montage-performance in de vorm van een dans marathon, op basis van materiaal over de Great Depression en de recessie in de jaren ’70 in Engeland, in samenwerking met Albert Hunt, Bradford College of Art, Bradford UK, 1974.
  • De Komedie over De Knecht van Twee Meesters, bewerking van het stuk van Carlo Goldoni. De Nieuwe Komedie, Den Haag, 1973.
  • The building of the Union Pacific Railway, montage-performance op basis van historisch materiaal over de Civil War (1860-1864), de bouw van de eerste transcontinentale spoorweg door Amerika, en de uitroeiing van de Indianen, in samenwerking met Albert Hunt, Bradford College of Art, Serpentine Gallery, Hyde Park, London, 1972.
  • Scherts, Satire en Diepere Betekenis, bewerking van het gelijknamige stuk van Christan-Dietrich Grabbe, StAUT (Stichting Amsterdams Universitair Toneel), Amsterdam, 1967.

Nieuws en komende activiteiten

Nieuwe Boeken!

  • Het Leugenlabyrint, roman, Prometheus, 2021

    EEN ONTROERENDE EN ONGEWONE OORLOGSROMAN OVER GEWONE JOODSE MENSEN EN HUN ONMOGELIJKE KEUZES

    ‘Den Haag, 9 mei 1940. Bert Meijer van Leer koopt nietsvermoedend een Zündapp motorfiets. Het zal zijn redding en zijn ondergang worden: op 10 mei valt het Duitse leger Nederland binnen. Emmeke, Berts zusje, viert juist op die dag haar verjaardag. Emmeke en Bert zijn joods, maar niet religieus. Bert heeft zich laten dopen en trouwt met de protestantse Lien. Emmeke is getrouwd met Joost, ook niet-joods en principieel antigodsdienstig. Ingrediënten voor een fatale keten van gebeurtenissen.
    Hun ‘gemengde huwelijken’ vrijwaren hen niet van de maatregelen die de Duitsers aan de joden opleggen: Ariërverklaring, registratie, Davidsster en, bij het niet opvolgen ervan, arrestatie, gevangenschap en deportatie.
    In Het Leugenlabyrinth is schrijver Paul Binnerts er getuige van hoe de schroef langzaam wordt aangedraaid. Steeds staan zijn personages voor beslissingen, waarvan alleen achteraf gezegd kan worden, dat het de verkeerde beslissingen waren. Hij is met ze begaan, maar meer dan ze gezelschap houden kan hij niet.’

    www.uitgeverijprometheus.nl
    www.bol.com

  • Toneelspelen in de Tegenwoordige Tijd, IT&FB, Amsterdam, 2018
    itfb.nl
    www.bol.com

Nieuwe Stukken!

  • Transit, 2015, Lost & Found, 2013, A Very (c) Old Case I + II, 2011

Workshops!

  • Workshop with Nancy Gabor: You’re Never Too Old to Play Westbeth Artist Residents Council WARC (westbeth.org) en Little Island (littleisland.org).
    PRESENTATIE tijdens opening van Little Island, New York, zomer 2021.