Paul Binnerts, chronologie

  • 1938: Geboren in Den Haag.
  • 1960-1968: Studeerde aan de Universiteit van Amsterdam Nederlandse Taal en Letterkunde (kand. 1964), en studeerde in 1968 als eerste in Nederland af als dramaturg onder Professor Benjamin Hunningher.
  • 1967-1970: President van de International Student Theater Union (ISTU).
  • 1968-1971: Wetenschappelijk medewerker aan het Instituut voor Dramatische Kunst van de Universiteit van Amsterdam, en producent van spraakmakende internationale avant-garde toneelproducties in het Universiteitstheater, waaronder: The Cuban Missile Crisis door Albert Hunt / Bradford Art College, The Serpent door het Open Theater van Joseph Chaikin, The Cry of the People for Meat door de Bread and Puppet Theater van Peter Schumann, en Deafman’s Glance van Robert Wilson.
  • 1971: Regisseur, speldocent, toneel/romanschrijver en publicist over toneel.
    • Experimenteerde met het ‘epische theater’ van Bertolt Brecht, en regisseerde een aantal van zijn stukken, o.a. De Maatregel (1972), Man is Man (1988 en 2007), Angst en Ellende in het Derde Rijk (1981), dat in zijn geheel werd uitgezonden door de KRO-televisie in 1983. Ontwikkelde het ‘vertellende toneel’ voor het postmoderne theater, waarbij toneelspelers in plaats van te ‘transformeren’ tot het personage dat zij spelen, door hun aanwezigheid als zichzelf optreden als de bemiddelaar tussen hun personage, de voorstelling en het publiek. Regisseerde professionele acteurs in diverse toneelgroepen, en studenten aan toneelscholen en universiteiten in meer dan 75 producties
    • Schreef meer dan 20 toneelstukken, en regisseerde de meeste ervan zelf. Daaronder: LOST & FOUND, Westbeth, New York 2013, is zijn tweede in het Engels geschreven stuk. Transit, naar de gelijknamige roman van Anna Seghers (Theater Willy Praml/Wu Wei Theater, Frankfurt 2015) is een van zijn in het Duits geschreven stukken. St. Louis Blues, libretto voor de opera van Chiel Meijering.
    • Als spel- en regie docent inspireerde hij een paar generaties toneelspelers, regisseurs en toneelschrijvers. Hij geeft vanaf 1968 les aan toneelscholen in Nederland (Theaterschool Amsterdam, Toneelacademie Maastricht), en universiteiten in Nederland (Amsterdam en Utrecht), USA (Princeton University en New York University/Tisch/ ITW), en Duitsland (Universität der Künste, Berlin). Workshops spel en regie in Nederland, Duitsland, Israël, Japan, USA. In 2013 gaf hij een internationale workshop voor LaMaMa/Umbria (It), samen met Nancy Gabor en Kristin Linklater (zie onder Onderwijs).
    • Schreef en publiceerde romans en een aantal korte verhalen. De roman Het Leugenlabyrint verschijnt in 2021.
    • Kritieken, artikelen en essays over toneel en een boek over toneelspelen: Toneelspelen in de Tegenwoordige Tijd.
  • 1979-1985: Woonde en werkte in Frankfurt am Main als mede-oprichter en vaste regisseur van Schlicksupp teatertrupp, één van de eerste professionele ‘freie’ theatergroepen van Duitsland. Memorabele voorstellingen waren Der Brotladen, Drei Frauen en Flametti (1983), die door Europa tourden en uitgenodigd werden op internationale festivals. Flametti werd in zijn geheel uitgezonden op televisie (HR/ARD, 1985)
  • 1985: Publiceerde de eerste van drie psychologische thrillers: Intensive Care.
  • 1986: Keerde terug naar Nederland en richtte Southern Comfort op, waarvoor hij meerdere stukken schreef en regisseerde, o.a. Verboden Reproductie, Kassandra, De Tijgerin, Black Box en Mephisto, de laatste twee in co-productie met Theaterbureau Hummelinck Stuurman.
  • 1992-1994: Hoofdredacteur van Toneel Theatraal. Voorzitter van de jury van het Theaterfestival.
  • 1992: Getrouwd met Nancy Gabor.
  • 2002: Gevestigd in Amsterdam en New York.
  • 2002: Publicatie van Toneelspelen in de Tegenwoordige Tijd – Veldboek voor het Vertellende Toneel (Amsterdam, IT&FB)
  • 2002-2005: Theaterdocent Princeton University
  • 2007: Richtte The Elephant Brigade op in New York. Keerde eens te meer terug naar het werk van Bertolt Brecht met de productie van Man is Man (Tisch/NYU en HERE Arts Center).
  • 2012: Publicatie van Acting in Real Time, University of Michigan Press, Ann Arbor).
  • 2014: Publicatie van Real Time Acting für ein Theater der Gegenwärtigkeit – Spiel Zeit Raum, Schibri Verlag, Uckerland/OT Milow
  • 2015: Transit, bewerking van de gelijknamige roman van Anna Seghers, en opgevoerd door Theater Willy Praml/Wu Wei Theater, Frankfurt am Main.
  • 2018: Tweede volledig herziene uitgave van Toneelspelen in de Tegenwoordige Tijd, Amsterdam, IT&FB.
  • 2021: Het Leugenlabyrint, roman (Amsterdam, Prometheus).

Nieuws en komende activiteiten

Nieuwe Boeken!

  • Het Leugenlabyrint, roman, Prometheus, 2021

    EEN ONTROERENDE EN ONGEWONE OORLOGSROMAN OVER GEWONE JOODSE MENSEN EN HUN ONMOGELIJKE KEUZES

    ‘Den Haag, 9 mei 1940. Bert Meijer van Leer koopt nietsvermoedend een Zündapp motorfiets. Het zal zijn redding en zijn ondergang worden: op 10 mei valt het Duitse leger Nederland binnen. Emmeke, Berts zusje, viert juist op die dag haar verjaardag. Emmeke en Bert zijn joods, maar niet religieus. Bert heeft zich laten dopen en trouwt met de protestantse Lien. Emmeke is getrouwd met Joost, ook niet-joods en principieel antigodsdienstig. Ingrediënten voor een fatale keten van gebeurtenissen.
    Hun ‘gemengde huwelijken’ vrijwaren hen niet van de maatregelen die de Duitsers aan de joden opleggen: Ariërverklaring, registratie, Davidsster en, bij het niet opvolgen ervan, arrestatie, gevangenschap en deportatie.
    In Het Leugenlabyrinth is schrijver Paul Binnerts er getuige van hoe de schroef langzaam wordt aangedraaid. Steeds staan zijn personages voor beslissingen, waarvan alleen achteraf gezegd kan worden, dat het de verkeerde beslissingen waren. Hij is met ze begaan, maar meer dan ze gezelschap houden kan hij niet.’

    www.uitgeverijprometheus.nl
    www.bol.com

  • Toneelspelen in de Tegenwoordige Tijd, IT&FB, Amsterdam, 2018
    itfb.nl
    www.bol.com

Nieuwe Stukken!

  • Transit, 2015, Lost & Found, 2013, A Very (c) Old Case I + II, 2011

Workshops!

  • Workshop with Nancy Gabor: You’re Never Too Old to Play Westbeth Artist Residents Council WARC (westbeth.org) en Little Island (littleisland.org).
    PRESENTATIE tijdens opening van Little Island, New York, zomer 2021.